Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Hoofdstuk 11: Sporteconomie, -management en -marketing

In dit hoofdstuk worden de diverse onderzoeken en rapporten omtrent het thema ‘sporteconomie, –management en –marketing’ besproken, middels een beknopte review van een inhoudelijk expert van het Mulier Instituut. Er wordt aandacht besteed aan management en organisatie, sportmarketing, sporteconomie en (top)sportevenementen. Daarnaast wordt vooruitgeblikt naar wat er in 2014/2015 verwacht wordt aan publicaties en onderzoek omtrent sporteconomie, –management en –marketing.

Het hoofdstuk sluit af met een overzicht van uitgebrachte publicaties en masterscripties rondom dit thema:

Publicaties:

  • Boer, W. de, Gerritsen, E., Klerk, M. de, Wetering, H. van de & Wijn, C. (red.) (2013). Maak van je evenement een A-merk! Handreiking voor het vergroten van de economische spin-off van evenementen. Arnhem: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)/BMC.
  • Breedveld, K. (red.), Hover, P., Pulles, I., Romijn, D., Verhagen, S., Smits, F., Dijk, B. & Eekeren, F. van (2014). European Youth Olympic Festival: Olympisch sportfeest onder de Dom. Onderzoek EYOF Utrecht 2013: overall rapportage. Utrecht: Mulier Instituut/Hogeschool Utrecht/Universiteit Utrecht.
  • Breedveld, K., Kemper, F., Poel, H. van der & Straatmeijer, J. (2013). De sportieve zaak. Samenwerking tussen sport en bedrijfsleven: toen, nu en in de toekomst. Arnhem: Sport&Zaken.
  • Carvalho, M. de, Scheerder, J., Boen, F. & Sarmento, J.P. (2013). What brings people into the soccer stadium? (part 1). The case of Belgium from a marketing perspective. Leuven: KU Leuven (Policy in Sports & Physical Activity Research Group).
  • Carvalho, M. de, Scheerder, J., Boen, F. & Sarmento, J.P. (2013). What brings people into the soccer stadium? (part 2). The case of Portugal from a marketing perspective. Leuven: KU Leuven (Policy in Sports & Physical Activity Research Group).
  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (2013). Sport in beeld. De bijdrage van sport aan de Nederlandse economie in 2006, 2008 en 2010. Den Haag/Heerlen: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)/Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) (2013). Armoedesignalement 2013. Den Haag: Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)/Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
  • Derom, I., VanWynsberghe, R. & Scheerder, J. (2013). Who participates now and in the future? A case study of the Tour of Flanders Cyclo. Leuven: KU Leuven (Policy in Sports & Physical Activity Research Group).
  • Dijk, B. & Eekeren, F. van (2014). Evaluatie Organisatieproces European Youth Olympic Festival Utrecht 2013 met betrekking tot de maatschappelijke opbrengsten. Utrecht: Universiteit Utrecht, Departement voor Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO).
  • Elling, A. (2014). Ontwikkeling genderdiversiteit sportbesturen 2002-2012. Factsheet. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Elling, A. & Peeters, R. (red.) (2013). Factsheet EK vrouwenvoetbal 2013. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Heuvel, M. van den (2014). Brabants Dagblad Tilburg Ten Miles. Economische en sociale impact, bezoekers- en deelnemersprofiel. Tilburg: Fontys Economische Hogeschool Tilburg/SPECO, Lectoraat Sportbusiness.
  • Hoekman, R. & Straatmeijer, J. (2013). Sport en recessie 2013. Doorwerking economische recessie op sportbeleid, sportorganisaties en sportdeelname. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Hover, P. (Mulier Instituut), Oldenboom, E. (MeerWaarde), Straatmeijer, J. (Mulier Instituut) & Kock, J. (MeerWaarde) (2013). Prognose economische impact Rabobank Hockey World Cup 2014. Utrecht/Epse: Mulier Instituut/MeerWaarde.
  • Hover, P. & Bakker, S. (2013). EK Atletiek Amsterdam 2016. Bekendheidsonderzoek, meting 2013. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Hover, P. & Werff , H. van der (2014). Olympisme 2014. Ter gelegenheid van Olympic Day 2014. Factsheet. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Hover, P., Pulles, I., Romijn, D. & Breedveld, K. (2014). EYOF Utrecht 2013. Impact en beleving. Utrecht: Mulier Instituut.
  • KNVB Expertise (2014). Het seizoen in cijfers 2012/’13. Zeist: KNVB Expertise.
  • Kolman, J., Rooijen, M. van, Groenendijk, J., Kastel, H. van & Boer, J. de (red.) (2014). Eredivisie Fan Onderzoek 2013/’14. Zeist: KNVB Expertise.
  • Kolman, J., Vreuls, M., Groenendijk, J., Kastel, H. van & Boer, J. de (red.) (2014). Jupiler League Fan Onderzoek 2013/’14. Zeist: KNVB Expertise.
  • Lagae, W. (2013). Sportsponsoring activeren! Het basisboek sportsponsoring. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Louwen, F. & Hoogwerf, I. (2014). Onderzoek waardering prestaties Olympic teamNL Sochi 2014. Dongen: GfK.
  • Lucassen, J., Bakker, S. de & Straatmeijer, J. (2014). Governance of Sport Monitor 2011-2012. Actuele uitdagingen en antwoorden van sportbestuurders. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Oosterhout, B. van (2013). De Sportsponsors Top 100 Aller Tijden. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • Oosterwijk, F., Schotanus, F. & Zeeuw, J. de (red.) (2013). Legacy 2028. Nieuwegein: Arko Sports Media.
  • PwC (2014). Euro 2020: Economische impactanalyse. Eindrapport. PwC.
  • Rabobank (2013). Rabobank Cijfers & Trends. Branche-informatie. Sportspeciaalzaken. Utrecht: Rabobank.
  • Reijgersberg, N. & Poel, H. van der (2014). Sportdeelname van kinderen in armoede. Verkenning van de literatuur en interviews over het thema sportdeelname van kinderen in armoede. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Romijn, D. & Elling, A. (2014). Boycot Sotsji 2014? Verdeeldheid steun voor boycot van Olympische Spelen. Utrecht: Mulier Instituut.
  • Schendel, A. van, Hover, P. & Bakker, S. (red.) (2013). Factsheet Indoor Brabant 2013. Breda/Utrecht: NHTV/Mulier Instituut.
  • Smits, F. & Verhagen, S. (2014). “Klaar voor de start!” Maatschappelijke betekenis van het European Youth Olympic Festival Utrecht 2013 door de Achmea High Five Challenge. Utrecht: Hogeschool Utrecht, Kenniscentrum Sociale Innovatie, Lectoraat Participatie en Maatschappelijke Ontwikkeling.
  • Sport2B (2014). Second opinion economische impactanalyse Euro 2020. Eindrapportage. Hoofddorp: Sport2B.
  • Vos, S. & Scheerder, J. (2014). De regels van het spel. Management van sport en beweging. Gent: Academia Press.
  • Vos, S., Walravens, R., Hover, P. & Scheerder, J. (2014). On the run … Ladies Run Flow 2013. Factsheet 1. Eindhoven: Fontys Sporthogeschool, Lectoraat Move to Be.
  • Walraven, M. (2013). Sports Sponsorship Effectiveness. Investigating awareness, sponsor equity and efficiency. ’s-Hertogenbosch/Groningen: Uitgeverij BOXPress/Rijksuniversiteit Groningen.

Masterscripties:

  • Abrahams, Y.J. (2013). Shirtsponsoring na negatieve publiciteit: een goed idee? Een onderzoek naar de invloed van shirtsponsoring op merkimago en de invloed van betrokkenheid bij de sport. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Persuasive Communication.
  • Adriaanse, K. (2013). Congruity is silver, incongruity is gold? Research on the impact of congruity in sport sponsorships. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Persuasive Communication.
  • Avsaroglu, A. (2013). “We zijn hier niet zo van het evalueren.” Een onderzoek naar de plek van sportverslaggeving binnen het journalistieke spectrum aan de hand van de fluwelen revolutie door Johan Cruijff bij Ajax. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Journalistiek en Media.
  • Bleeker, R. (2013). Toekomstperspectieven voor de fitnessbranche. Een onderzoek naar de strategische respons van fitnesscentra op de huidige ontwikkelingen in de fitnessbranche. Leeuwarden: Wagner Group, EMBA Sport Management.
  • Boekhoorn, O.S. (2014). The influence of Dutch elite sport events and Dutch royal family events on national pride in Dutch [social] media analyzed. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Research master in Communication Science.
  • Colijn, T. (2013). De invloed van het dragen van merkkleding door sporters op de percepties (stereotyperingen en dehumanisatie) van anderen. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam, Rechtsgeleerdheid.
  • Dopmeijer, A.F. (2013). Financial Fair Play Rules & Vrij verkeer van werknemers. Een reden tot paniekvoetbal? Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Arbeidsrecht.
  • Groen, P. (2013). Het WK Hockey 1998. Een onderzoek naar de mate van invloed van het WK Hockey 1998 op de groei van georganiseerde hockeydeelname in Nederland. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, Algemene Sociale Wetenschappen.
  • Jans, K.C. (2013). Voetbalcommentaar. Genrebeschrijvend onderzoek naar uitingkarakter, inhoudelijke aard van berichtgeving en dramatisering. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, Communicatie- en Informatiewetenschappen.
  • Jong, S. de (2013). Online Sport-Betting: een kwestie van integer handelen? Een exploratief onderzoek naar de invloed van het online gokken op de integriteit van het Nederlands voetbal. Amsterdam: Vrije Universiteit, Master Beleid, Communicatie en Organisatie.
  • Kirchert, J. & Reinders, J.R. (2014). Rethinking the Spatial Impact of the Olympics. The exploration of a decentralized location strategy for Olympic venues in a regional setting – example of the Øresund region. Delft: Technische Universiteit Delft, Architecture.
  • Lijten, M.N.D. (2013). Sporten in merkkleding. Je MERKT dat het werkt. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam, Marketing en Gezondheidsvoorlichting.
  • Oomen, C. (2013). De solidariteitsvergoeding in de reglementen van de KNVB. Amsterdam: Vrije Universiteit, Master Privaatrecht.
  • Pieters, S.K.G.M. (2014). Towards one planet sport events. Delft: Technische Universiteit Delft, Architecture.
  • Ploegmakers, M. (2014). Europese Kampioenschappen Atletiek: Bekendheid, Attitude en Bezoekintentie. Een kwalitatief en kwantitatief onderzoek onder stakeholders uit de atletiekwereld, de inwoners van Nederland en ‘Groot Amsterdam’ en leden van de Atletiekunie. Nijmegen: Radboud Universiteit Nijmegen, Master Bestuurskunde.
  • Reinderink, R. (2013). Er is meer dan een doel om in te scoren bij voetbal. Groningen: Wagner Group, EMBA Sport Management.
  • Schreurs, B. (2013). ‘De brug tussen het bedrijfsleven en non-profit organisaties wordt steeds breder.’ Een kwalitatief onderzoek naar de relatie tussen Stichting FC Twente, scoren in de wijk en het bedrijfsleven op het gebied van maatschappelijk ondernemen. Utrecht: Universiteit Utrecht, Master Sportbeleid en Sportmanagement.
  • Steussy, M. (2013). De maatschappelijke waarde van het Olympisch Plan 2028. Amsterdam: Hogeschool van Amsterdam, Sportmarketing.
  • Wijngaard, I. van den (2013). Het (on)recht van een advocaat om op te treden als spelersmakelaar. Tilburg: Tilburg University, Master of Laws.
Literatuurverwijzing: Hover, P., & Straatmeijer, J. (2014). Hoofdstuk 11: Sporteconomie, -management en -marketing. In K. Breedveld, Jaarboek Sport & Strategie 2013/2014 (pp. 92-100) Arko Sports Media i.s.m. Mulier Instituut.