Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sportfans

volgen van sport via media

Dit hoofdstuk in de ‘Rapportage sport 2014’ gaat over het volgen van sport via media. Van sportmoeheid via media lijkt vandaag de dag geen sprake. Een ruime meerderheid (62%) volgt minstens wekelijks sport via diverse media. Vooral de tv is daarbij populair, al maakt men op dagelijkse basis even zo vaak gebruik van gedrukte media en internet om sport te raadplegen. De grote internationale sportevenementen (Olympische Spelen, voetbalkampioenschappen) blijven kijkers trekken. De kijktijd van de Olympische Spelen verdubbelde zelfs tussen 2008 en 2014, terwijl de zendtijd niet toenam. Dit kan deels te maken hebben met verschillen in tijdzones waar de spelen plaatsvinden en dus van de uitzendmomenten. Zowel bij zenders als kijkers blijkt beduidend minder belangstelling te zijn voor de Paralympische dan de Olympische Spelen. Ook het verschil in online berichtgeving op nieuwssites en sociale media wijst daarop. Door technologische ontwikkelingen is het in toenemende mate mogelijk om, naast sportprestaties van anderen in real-time te volgen, de eigen sportprestaties met anderen te dele (via sociale media) en het eigen sport- en beweeggedrag te monitoren (via draagbare apparaten). Hierdoor raken passieve en actieve sportdeelname met elkaar verweven.

Literatuurverwijzing: Sonck, N., & Dool, R. van den (2015). Sportfans: volgen van sport via media. In A. Tiessen-Raaphorst, Rapportage sport 2014 (pp. 85-100) Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Omschrijving

Uit dit tijdschrift is/zijn ook de volgende artikel(en) beschreven: