Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sport en onderwijs

In dit hoofdstuk geven de auteurs een inventarisatie van de (cijfermatige) stand van zaken rond bewegingsonderwijs en sport in het basis- en voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs. Ze geven om te beginnen een beeld van de ontwikkeling van het bewegingsonderwijs in de formele onderwijscurricula (paragrafen 10.2, 10.3 en 10.4). Daarna volgt in paragraaf 10.5 een overzicht van initiatieven ter versterking van het sportieve profiel van scholen. Vervolgens wordt in paragraaf 10.6 de stand van zaken geschetst rond de zwemvaardigheid en het schoolzwemmen. In paragraaf 10.7 staat de samenwerking tussen het onderwijs en de sportsector centraal. Gaat het tot dan toe vooral om de socialisatie van jeugdigen in het (sportief) bewegen, in paragraaf 10.8 verschuift het perspectief naar de andere rol van het onderwijs op het gebied van de sport: het opleiden van jeugdigen en jongvolwassenen voor een functie in de sportsector. In paragraaf 10.9 worden de belangrijkste bevindingen samengevat.

Literatuurverwijzing: Herweijer, L., Stegeman, H., & Wisse, E. (2008). Sport en onderwijs. In K. Breedveld, Rapportage sport 2008 (pp. 231-254) Den Haag: Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).

Omschrijving

  • Jaar:
    2008
  • Plaats:
    Den Haag
  • Uitgever(s):
    Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP)
  • Collatie:
    In K. Breedveld, C. Kamphuis & A. Tiessen-Raaphorst (red.). Rapportage sport 2008 (pp. 231-254)
  • Mediumsoort:
    Hoofdstuk
  • Boek:
    Rapportage sport 2008
  • Trefwoord(en):

Uit dit tijdschrift is/zijn ook de volgende artikel(en) beschreven: