Transfer van lichamelijke opvoeding naar middagsport
een grotere impact van de les LO op het beweeggedrag van basisschoolkinderen
Het effect van de LO-les kan worden vergroot door een brug te slaan naar sport op school. Dat is onderzocht in België. Daarvoor werd een lessenreeks parkour gebruikt in het basisonderwijs. Gelijktijdig met deze lessenreeks konden de leerlingen wekelijks vrijwillig deelnemen aan middagsport in de turnzaal waar hetzelfde parkourlandschap werd opgesteld als in de LO-les. In de helft van de scholen mochten de deelnemende leerlingen vrij aan de gang op het parkourlandschap, terwijl in de andere groep de LO-docent de middagsport ging organiseren. In dit artikel wordt uitgelegd dat meer kinderen vrijwillig aan georganiseerde middagsport doen dan bij de vrije middagsport. Een verslag.
Literatuurverwijzing: Coolkens, R., & Iserbyt, P (2017, april). Transfer van lichamelijke opvoeding naar middagsport: een grotere impact van de les LO op het beweeggedrag van basisschoolkinderen. Lichamelijke opvoeding 105 (pp. 38-40)