Springen (turnen) in het basisdocument VO
Het Basisdocument bewegingsonderwijs onderbouw VO is uit! Inmiddels is er in het vakblad een aantal artikelen over dit basisdocument geschreven. In dit artikel beschrijven wij de leerlijn springen (turnen) van de sleutel ‘bewegen verbeteren’. Eerst beschrijven wij de verschijningsvormen, de hoofduitdaging en de bewegingsthema’s van springen. Daarna beschrijven wij de fasering binnen de hoofduitdaging en de bandbreedte van het eenvoudigste tot het hoogste niveau waarop leerlingen springen. Vervolgens geven we twee voorbeelden van kernactiviteiten met niveauaanduidingen. Uit de oriëntatieperiode: ‘salto voorover gehurkt vanaf verhoogd vlak’ (bewegingsthema vrije sprongen). Uit de uitbouwperiode: ‘flack-flick of zweefoverslag’ (bewegingsthema steunsprongen). Hierna bespreken we doel en functie van dergelijke beschrijvingen èn de valkuilen. Tot slot benadrukken we de samenhang van de vier sleutels ‘bewegen verbeteren’, ‘bewegen regelen’, gezond bewegen’ en ‘bewegen beleven’ als kwaliteitskenmerk van de lessen zelf.