Van de wetenschap, voor de praktijk
tien essays over opvang en educatie van 0- tot 12-jarigen
In deze publicatie staan een aantal essays van wetenschappers voor mensen die in basisscholen, de kinderopvang of peuterspeelzalen werken. Deze bundel verkleint de afstand tussen wetenschap en werkvloer; actuele inzichten uit onderzoek kunnen snel doordringen tot de praktijk van alledag, en daar zo goed mogelijk worden toegepast. De tien essays behandelen een verscheidenheid aan onderwerpen zoals jeugd en nieuwe media, literaire competentie in de kleuterklas en onderwijstijdverlenging. Een interessante publicatie voor iedereen die werkt in de opvang en educatie van 0- tot 12- jarigen.
- Jonge kinderen in een groep. Nieuwe pedagogische inzichten. Door Elly Singer
- Peuters maken kennis met lezen en schrijven. Door Marjolein Deunk
- Waarom doen wij mee met VVE? Door Liesbeth Schreuder
- Kwaliteit ontwikkelen en vasthouden. Inhoudelijk management in de voor- en vroegschoolse educatie. Door Hans Cohen de Lara
- Literaire competentie in de kleuterklas. Door Coosje van der Pol
- Hoe kinderen te interesseren voor wetenschap en techniek. Door Sylvia Peters en Marc de Vries
- Onderwijsverlenging: waarom en hoe? Door Pieter Appelhof
- Misvattingen over jeugd en nieuwe media. Door Alfons ten Brummelhuis
- Buitenschoolse opvang: ontspannen of inspannen? Door Frank Studulski
- Triple S: Smart, Small en Social. Over de pedagogische basis van de brede school. Door Jeannette Doornenbal
Literatuurverwijzing: Muller, P. (2011). Van de wetenschap, voor de praktijk: tien essays over opvang en educatie van 0- tot 12-jarigen. Expertisecentrum Ontwikkeling, Opvang en Onderwijs voor 0-12 jarigen (EC O3).