Evenementenlopers winnen terrein
onderzoek naar de succesfactoren van middelgrote loopevenementen op grond van de motivatie, beleving en waardering van de deelnemers
Deelnemers aan hardloopevenementen zijn zeer tevreden, blijkt uit de belangrijkste resultaten van een onderzoek dat het Mulier Instituut heeft gehouden onder 31.779 deelnemers aan zeventien evenementen:
- De sfeer en prijs-kwaliteit verhouding blijken belangrijke succesfactoren.
- Vrijwel alle deelnemers geven aan in de toekomst vaker en meer kilometers te gaan hardlopen.
- Een volle agenda blijkt voor hardlopers geen obstakel te zijn voor het beoefenen van hun sport.
De evenementen worden door de deelnemers hoog gewaardeerd. Het totaaloordeel van het evenement bedraagt gemiddeld 8,3 op een schaal van 1-10. De prijs-kwaliteitverhouding kreeg een 7,8. Deze goede beoordelingsresultaten dragen bij aan herhalingsbezoek: ruim acht van de tien lopers geven aan bij een volgende editie van het evenement weer mee te doen. Opvallend is dat tieners en twintigers meer en vaker gaan hardlopen dan oudere lopers. Met name vrouwen die jonger zijn dan 30 jaar zijn van plan vaker en meer te gaan hardlopen. Ruim een derde van de evenementenlopers (36%) is geïnteresseerd in een lidmaatschap van een atletiekvereniging, een loopgroep die is aangesloten bij de Atletiekunie of van Dutch Runners. Lopers met een ‘druk bestaan’ (werkzaam en thuiswonende kinderen) blijken net zo vaak en net zoveel kilometers te lopen als degenen met een minder druk bestaan. Ook ten aanzien van hardlopen in de toekomst zijn er geen verschillen tussen ‘drukke’ en minder ‘drukke personen’.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | PART-TB-0003 | Beschikbaar |
Mulier Instituut | BIEB-256 | Wordt niet uitgeleend |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl