Certificering en kwaliteitszorg
een gespannen relatie
Het Nederlandse bedrijfsleven is massaal op jacht naar het ISO-9000 certificaat. Dit certificaat, dat geldt als een onafhankelijk kwaliteitskeurmerk, wordt verleend wanneer een bedrijf kan aantonen dat de belangrijkste activiteiten in het bedrijfsproces door middel van procedures zijn vastgelegd. De achterliggende veronderstelling is dat door dit certificeringstraject ook het kwaliteitsbewustzijn van het personeel groeit en daarmee de kwaliteit van het product en of de dienstverlening toeneemt. De vraag die kan worden gesteld, is of de gecertificeerde bedrijven daadwerkelijk voordeel hebben behaald bij het implementeren van het kwaliteitssysteem en bij het verkrijgen van het kwaliteitscertificaat. Tevens is het interessant na te gaan of en op welke wijze deze bedrijven na het behalen van het certificaat verder gaan met een integraal kwaliteitszorgprogramma. Om hierop een antwoord te kunnen geven is onder 63 bedrijven in Nederland, die langer dan één jaar in het bezit zijn van een ISO-9000 certificaat, een telefonische vragenlijst afgenomen. De resultaten van het onderzoek worden in deze rapportage gepresenteerd.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | KWAL-TB-0006 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl