May I have your attention please?
a neuroscientific study into message attention for health information
Proefschrift ter verkrijging van de graad van doctor aan de Universiteit Maastricht. Het doel van gezondheidsvoorlichtingsboodschappen is het aanmoedigen en het motiveren van mensen om deel te nemen aan gezondheidsbevorderende en ziektepreventieve gedragingen om gezondheidsproblemen en kosten in onze samenleving te reduceren. Empirisch onderzoek laat echter zien dat gezondheidsboodschappen er vaak niet in slagen een succesvolle gedragsverandering tot stand te brengen. Het realiseren van gedragsverandering via voorlichting is een moeilijke en complexe taak. Gedeeltelijk is deze complexiteit toe te schrijven aan de wijze waarop mensen gezondheidsinformatie verwerken. Het huidige onderzoeksproject heeft als doel tot een beter inzicht te komen in de onderliggende werkingsmechanismen van verschillende gezondheidsvoorlichtinsmethodieken. In het bijzonder werden de aandachtsprocessen voor persoonlijk relevante en bedreigende gezondheidsboodschappen onderzocht. Vijf empirische studies onderzochten aandachtsprocessen voor advies-op-maat boodschappen en bedreigende gezondheidsinformatie door gebruik te maken van de methodes van EEG, fMRI, oogbewegingen en reactietijden.