Marktgerichte sportbonden
een paradox?, onderzoek naar de achtergronden en gevolgen van de toepassing van een marktbenadering door Nederlandse sportbonden
Vanaf 2005 heeft NOC*NSF de inzet om verlies van marktaandeel tegen te gaan opgenomen in de beleidsagenda. In 2005 en 2006 bood ze de sportbonden een Stategisch Marketing Project (SMP) aan. Het SMP kan opgevat worden als een pleidooi voor sportbonden om plaats te maken voor marktdenken in plaats van alleen verenigingsdenken. Dat vraagt derhalve om een cultuuromslag. Nu lijkt de sturing van bovenaf te botsen met de traditionele sturing van onderaf. Dit spanningsveld roept de volgende vraag op: Wat zijn de achtergronden en gevolgen van het onder druk van de externe omgeving en topdown gestuurd toepassen van een marktbenadering op een groep sportbonden die gekenmerkt wordt door een verenigingsgerichte cultuur en die haar bestaansrecht ontleent aan het organiseren van een gezamenlijke passie voor de sport? In dit proefschrift is het beoogde veranderingsproces geanalyseerd. Het doel van het onderzoek is inzicht krijgen in zowel de achtergrond van het SMP alsook in het beoogde veranderingsproces en de gevolgen die dat met zich mee heeft gebracht.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | MANA-0071 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl