Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg
werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt
Patiënten helpen om veranderingen in hun leefstijl door te voeren is een belangrijk, maar niet eenvoudig onderdeel van de gezondheidszorg. Dit boek werd speciaal voor werkers in de algemene gezondheidszorg geschreven.
Het boek biedt uitstekend, veelvuldig getest en aantoonbaar effectief gereedschap om de communicatie met patiënten te verbeteren. Lezers ontdekken hoe motiverende gespreksvoering helpt om patiënten te gidsen naar veranderingen waarover ze vaak ambivalent zijn, zoals medicatietrouw, gewichtsverlies, meer bewegen, stoppen met roken en veilig vrijen.
Herkenbare gespreksfragmenten laten zien hoe krachtig de basisvaardigheden van motiverende gespreksvoering zijn. Ook wordt duidelijk hoe goed deze vaardigheden inpasbaar zijn in de dagelijkse werkpraktijk van veel behandelaars en andere werkers in de zorg in hun – veelal korte- gesprekken met patiënten.
De bijlagen bieden informatie over training in motiverende gespreksvoering, de stand van zaken in de algemene gezondheidszorg in Nederland, en een uitvoering overzicht van publicaties over de inzet en effectiviteit van motiverende gespreksvoering bij de behandeling van specifieke medische aandoeningen.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Kenniscentrum Sport & Bewegen | GEZO-0149 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Kenniscentrum Sport & Bewegentel: 030-3041100
e-mail: info@kenniscentrumsportenbewegen.nl