Spring naar content
Terug naar de kennisbank

De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma's

van boodschap naar beslissing

Als onderwijs ondersteunende organisaties, zoals GGD’en, scholen willen motiveren om met bepaalde programma’s te gaan werken zouden zij gebruik moeten maken van een adoptiestrategie die aangrijpt op determinanten die een rol spelen bij de intentie tot gebruik van de scholen. In dit artikel wordt de adoptiestrategie van twee schoolgerichte preventieprogramma’s beschreven. Aan de hand van interviews met medewerkers van onderwijsondersteunende organisaties is onderzocht hoe de werving van de scholen in de praktijk is verlopen. Tevens is aan de hand van vragenlijsten bij schoolleiders onderzocht welke factoren hun intentie om met de programma’s aan de slag te gaan bepalen. Op basis hiervan worden aanbevelingen gedaan voor aanpassing van de adoptiestrategie.

Literatuurverwijzing: Hoekstra, F., Klein Velderman, M., Overveld, C. van, Beek, J. ter, Buijs, G., Goossens, F., ... Wiefferink, C.H. (2009). De adoptiefase van schoolgerichte preventieprogramma's: van boodschap naar beslissing.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Kenniscentrum Sport & Bewegen MAP-TS-08-A29 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Kenniscentrum Sport & Bewegen
tel: 030-3041100
e-mail: info@kenniscentrumsportenbewegen.nl

Omschrijving