Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Spelen in het groen

effecten van een bezoek aan een natuurspeeltuin op het speelgedrag, de lichamelijke activiteit, de concentratie en de stemming van kinderen

In dit veldexperiment is het speelgedrag van een klas schoolkinderen (7-9 jaar) uit Sliedrecht in een natuurlijke speeltuin (De Woeste Weide) en een niet-natuurlijke speelomgeving (Sporthal De Stoep) met elkaar vergeleken. Tijdens het spelen is elk kind individueel geobserveerd aan de hand van de Play Observation Scale van Rubin (2001). Tevens werd tijdens het spelen de lichamelijke activiteit van de kinderen gemeten met behulp van stappentellers. Voor en na het spelen zijn de kinderen getest op hun concentratie en stemming. De resultaten laten zien dat het speelgedrag in de natuurlijke speelomgeving meer gevarieerd was dan in de niet-natuurlijke omgeving. Ook werd in de natuurlijke omgeving meer dramatisch, exploratief en constructief speelgedrag geobserveerd. Alleen de meisjes zetten meer stappen in de natuurlijke dan in de niet-natuurlijke omgeving, de jongens zetten juist minder stappen. Spelen in de natuurlijke omgeving leidde niet tot meer verbetering in de stemming en de concentratie

Literatuurverwijzing: Berg, A.E. van den, Koenis, R., & Berg, M.M.H.E. van den (2007). Spelen in het groen: effecten van een bezoek aan een natuurspeeltuin op het speelgedrag, de lichamelijke activiteit, de concentratie en de stemming van kinderen. Wageningen: Alterra.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut JEUG-TB-0003 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving

  • Jaar:
    2007
  • Plaats:
    Wageningen
  • Uitgever(s):
    Alterra
  • Collatie:
    71 p. bijl. fig. ill. tab. Met lit. opg. ISSN: 1566-7197
  • Mediumsoort:
    Rapport
  • Trefwoord(en):