Instellingen

Wij maken gebruik van cookies. Lees meer hierover in ons privacybeleid. We respecteren privacy, daarom geven we controle over de manier waarop we met gegevens omgaan.

Altijd actief
 

 

Geen cookies te weergeven

 

 

Geen cookies te weergeven

Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Inzicht in de klas: hoe sociometrie sociale relaties in beweging brengt?

Tijdens de les bewegingsonderwijs is vaak al snel duidelijk wie de populaire leerlingen zijn. De controversiële, afgewezen of genegeerde leerlingen blijven echter nogal eens onopgemerkt. Meer inzicht in de zichtbare en verborgen sociale relaties is essentieel voor het versterken van het groepsklimaat, het bevorderen van samenwerking en het creëren van positieve ervaringen voor alle leerlingen. Sociometrie biedt de mogelijkheid om de sociale relaties in de klas zichtbaar te maken. In dit artikel bespreken we wat sociometrie inhoudt, hoe je het kunt toepassen in de klas, en hoe je de resultaten kunt gebruiken.

sociale relaties, sociometrie, sociale positie, groepsdynamiek

Literatuurverwijzing: Fassaert, I., Bruijn, A.G.M. de, & Kamp, J. van der (2025, januari). Inzicht in de klas: hoe sociometrie sociale relaties in beweging brengt?. LO Magazine 113 (pp. 40 - 42)

Omschrijving

  • Jaar:
    2025
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine