Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs: een vak apart

Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs kent andere accenten. Net als bij ander basisonderwijs vinden de schoolleiders in het speciaal (basis)onderwijs het ontwikkelen van motorische vaardigheden belangrijk bij bewegingsonderwijs. Voor het speciaal (basis)onderwijs wordt dat gevolgd door sociale vorming, schoolleiders vinden dat vaker belangrijk dan die in het regulier onderwijs. Verder geven de schoolleiders in het s(b)o aan dat er veel persoonlijke aandacht wordt gegeven aan leerlingen. Vakleerkrachten hebben daarin een belangrijke rol. Wat betreft lestijden voor bewegingsonderwijs gaat in het speciaal onderwijs relatief veel tijd op aan omkleden en vervoer van/naar de accommodatie. De kwaliteit van het bewegingsonderwijs op hun schoollocatie beoordelen de schoolleiders als goed. Dit zijn een paar belangrijke bevindingen van de 1-meting bewegingsonderwijs en sport in het speciaal onderwijs, uitgevoerd door het Mulier Instituut. In dit artikel worden deze bevindingen verder toegelicht.

onderzoek, 1-meting, speciaal onderwijs, passend onderwijs

Literatuurverwijzing: Slot-Heijs, J.J., & Lucassen, J.M.H. (2020, mei). Bewegingsonderwijs in het speciaal (basis)onderwijs en praktijkonderwijs: een vak apart. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 50 - 52)

Omschrijving

  • Jaar:
    2020
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding