Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Drieslag van Biesta in beweging

een poging tot begrip

De aanleiding voor deze tekst begint in de jaren negentig met het verschijnen van twee praktijkboeken voor het bewegingsonderwijs in het basisonderwijs; Basislessen bewegingsonderwijs (1990) en het Werkboek Bewegingsonderwijs voor de basisschool (1988). Hierna ‘basislessen’ en ‘werkboek’ genoemd. Beide boeken zorgden voor vernieuwing in onze vakwereld. Beide boeken legden andere accenten en daardoor ontstond een visie-strijd. Twee (mede)auteurs van deze boeken, Wim van Gelder en Chris Hazelebach, vonden het na 35 jaar tijd om te zoeken naar meer onderling begrip. Al snel bleek dat de overeenkomsten groter zijn dan de verschillen. Tijdens de studiedag van ‘Alles in beweging’ op 29 mei 2024 in Amersfoort gingen beide schrijvers tijdens een masterclass met elkaar in gesprek. Hieronder een korte terugblik op deze presentatie en een pleidooi voor eenvoudige begrippen om de drie domeinen van Biesta (2011) binnen het bewegingsonderwijs te duiden (zie figuur 1). Deze doeldomeinen vormen de gemeenschappelijke basis om onderlinge visieverschillen beter te begrijpen.

doeldomeinen, beweegvorming, groepsvorming, persoonsvorming, Biesta

Literatuurverwijzing: Goedhart, B., Gelder, W. van, & Hazelebach, C. (2024, december). Drieslag van Biesta in beweging: een poging tot begrip. LO Magazine 112 (pp. 08 - 10)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine