Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Rubrics als katalysator voor zelfregulerend leren

Rubrics zijn een veelgebruikt instrument om het leren van leerlingen bij LO te evalueren, zowel voor formatieve of summatieve doeleinden. Ook op de alo’s worden rubrics veel toegepast, bijvoorbeeld bij het beoordelen van de lesgeefvaardigheid van studenten (Borghouts et al., 2024). Zo ook bij de Fontys ALO in Eindhoven. Een recent onderzoek brengt de uitdagingen en kansen hierbij in kaart en laat zien hoe rubrics kunnen bijdragen aan zelfregulerend leren.

rubrics, zelfregulerend leren, formatief handelen, feedback, single-point rubrics

Literatuurverwijzing: Bouwens-van den Broek, J., & Borghouts, L.B. (2024, december). Rubrics als katalysator voor zelfregulerend leren. LO Magazine 112 (pp. B51 - B53)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine