Aanbodzijde Nederlandse fitnessbranche
Technogym, Matrix Fitness, Life Fitness Benelux, branchevereniging NL Actief en hun onderzoekspartners Mulier Instituut en Actvity Workx hebben de resultaten gepresenteerd van hun eerste gezamenlijke onderzoek naar de vraag- en aanbodzijde in de fitnessbranche.
In deze factsheet staat de aanbodzijde van de fitnessbranche centraal. De onderzoekers komen met vier grote groeimogelijkheden voor de fitnessbranche.
Allereerst de focus op specifieke doelgroepen. De toenemende behoefte aan voorzieningen voor een vergrijzende bevolking en mensen met chronische ziekten wordt benadrukt. Fitnesscentra hebben aanzienlijke mogelijkheden om gespecialiseerde diensten aan te bieden op het gebied van preventie en welzijn.
Ook de integratie van technologie gaat grote invloed hebben. De toenemende acceptatie van technologie via fitness-apps, wearables en andere digitale middelen biedt mogelijkheden voor betere interactie met klanten en gegevensverzameling.
Fitness als wedstrijdsport, de zogeheten Fitraces, biedt mogelijkheden voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen. NL Actief heeft daar al op ingespeeld door de Nederlandse Fitness Bond (NLFB) op te richten.
En tenslotte creëert de focus op preventieve gezondheidszorg nieuwe mogelijkheden voor fitnessbedrijven en samenwerkingen met zorgprofessionals.
Actvity Workx en NL Actief voerden het onderzoek uit in opdracht van NL Actief, Life Fitness Benelux, Matrix Fitness en Technogym.
Klik hier voor de factsheet waar de vraagzijde centraal staat.