Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Van wet naar werkelijkheid

bewegingsonderwijs op de basisschool

Een derde van de scholen in het primair onderwijs voldoet niet aan de wettelijke norm van minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week. Vooral in groep 1 en 2 lukt het scholen niet om aan de wettelijke normen te voldoen. Scholen wijten dit aan een tekort aan accommodatie en volle lesroosters. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

De wettelijke eisen voor bewegingsonderwijs 
Veel kinderen bewegen niet voldoende en ook over de motorische ontwikkeling van kinderen zijn er zorgen. In 2020 werd een wet aangenomen om kinderen in ieder geval op school meer in beweging te krijgen. Die wet schrijft voor dat basisscholen vanaf het schooljaar 2023/2024 minimaal 90 minuten bewegingsonderwijs per week moeten verzorgen, gegeven door een bevoegd (vak)leerkracht.

Onderzoek in 2020/2021 toonde aan dat iets minder dan de helft van de scholen nog niet aan de wettelijke verplichting voldeed. Drie jaar later is de situatie nog niet héél veel beter. Op dit moment voldoet ongeveer twee derde van de scholen aan de wettelijke verplichting.

Gymles in goede handen 
Het goede nieuws is dat het scholen inmiddels heel goed lukt bevoegde groepsleerkrachten of een vakleerkracht de gymles te laten geven. Dat ging afgelopen schooljaar op 92 procent van de door ons bevraagde scholen goed. Ongeveer één op de vier schoolleiders en vakleerkrachten geeft aan dat de wettelijke norm niet wordt gehaald omdat er geen gymzaal beschikbaar is. Bijna een derde klaagt over een te vol lesrooster.

Weinig urgentie om aan de wet te voldoen?
Verder valt op dat veel van de schoolleiders en vakleerkrachten die nog niet aan de eisen voldoen, aangeven weinig voornemens te hebben om de belemmeringen aan te pakken. Een derde van de schoolleiders en een kwart van de vakleerkrachten geeft aan dat hun schoolleiding hier niet actief mee aan de slag is.

Aanbevelingen: prioriteit en samenwerking 
De onderzoekers adviseren groepsleerkrachten, schoolleiders en schoolbestuurders het bewegingsonderwijs prioriteit te geven, omdat dit een basis kan zijn voor een leven lang bewegen. Ook moeten scholen beter samenwerken, kennis delen en kijken of ze ook hun accommodaties en/of vakleerkrachten kunnen delen. 
De onderzoekers zien ook dat een belangrijke rol is weggelegd voor beleidsmakers. Zij kunnen ondersteuning bieden als ze zien dat scholen niet aan de wettelijke verplichting voldoen.

Literatuurverwijzing: Vrieswijk, S., Westerbroek, M, Wilderink, L., & Singh, A.S. (2024). Van wet naar werkelijkheid: bewegingsonderwijs op de basisschool. Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut BIEB-1109 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving