Beoordelen van LO, niet zo'n eenvoudige zaak
Eerlijk beoordelen is nog niet zo’n eenvoudige zaak. Er is natuurlijk discussie over wel of niet beoordelen. Ik ben voorstander van wel beoordelen omdat dit het leerproces kan versnellen en motiverend kan werken maar zoveel mogelijk formatief. Beoordelen kan motiverend werken door het gebruik van rubrics. De kracht van de rubrics zit in de effectiviteit van de foutenanalyserende aanpak. Je gaat het pas zien als je het doorhebt (Cruijff)! Daarnaast vind ik dat er geen onvoldoendes moeten worden gegeven tenzij er onvoldoende inzet is. De reden is dat bij LO iedereen moet kunnen meedoen en dat LO in de bovenbouw naar behoren (v/g) moet worden afgesloten. Hierbij een poging om dat inzicht te delen aan de hand van een aantal concrete voorbeelden voor de technische aspecten van de atletiek. Als uitgangspunt heb ik de BSM toetsvoorbeelden (Anthoni et al., 2010) genomen en gekozen voor een aantal atletiekonderdelen die niet in die handleiding staan.
beoordelen LO, rubrics, atletiek