Niet-volgers van topsportevenementen
profiel en belemmeringen, factsheet 2024/40
Een derde van de volwassen Nederlanders heeft geen belangstelling voor het bezoeken of het volgen van topsportevenementen in Nederland via de media. Dit zijn 4,4 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Profiel en belemmeringen van niet-bezoekers
Zeven op de tien Nederlanders bezochten tussen mei 2023 en mei 2024 geen topsportevenementen. Vooral vrouwen, 55-plussers, lager opgeleiden en niet-sporters blijven weg. Het gebrek aan interesse in topsport is de voornaamste reden (37%). Daarnaast besteedt een kwart van de niet-bezoekers hun vrije tijd liever aan andere dingen. Een kwart van de niet-bezoekers zou wel gaan als de toegang gratis was.
Profiel en belemmeringen van niet-volgers via media
Een derde van de Nederlanders volgde geen topsportevenementen via de media (televisie, radio, kranten, internet en/of sociale media). Dit geldt vooral voor vrouwen ouder dan 35 jaar, lager opgeleiden en Nederlanders met een benedenmodaal inkomen. Zes op de tien Nederlanders die geen topsportevenementen in Nederland volgden via de media, hebben geen interesse in topsport. Een kwart besteedt hun vrije tijd liever aan andere activiteiten. Van de niet-volgers zegt 11 procent wel te zullen kijken als dat gratis zou zijn.
Onderzoek op basis van Nationaal Sportonderzoek
Voor dit onderzoek zijn in april/mei 2024 data verzameld onder 2.005 Nederlanders van 16 tot en met 79 jaar via het Nationaal Sportonderzoek (NSO). Het NSO wordt op initiatief van het Mulier Instituut online uitgevoerd bij een bevolkingspanel van onderzoeksbureau Ipsos.
Onder topsportevenementen in Nederland wordt in dit onderzoek verstaan georganiseerde EK’s en WK’s, jaarlijks terugkerende evenementen zoals de Amstel Gold Race (wielrennen) en wedstrijden in het betaald voetbal (Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie).