Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Belangstelling voor sportzomer 2024

bekendheid en volgintentie internationale topsportevenementen, factsheet 2024/39

Auteur(s): Eva Heijnen, Paul Hover

Een kwart van de volwassen Nederlanders is van plan om de Olympische en Paralympische Spelen, het Europees kampioenschap voetbal, Wimbledon, de Tour de France en de Tour de France Femmes via de media te volgen. Dit zijn 3,1 miljoen Nederlanders. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.

Het Europees kampioenschap voetbal trekt het meeste bekijks (60%), gevolgd door de Olympische en Paralympische Spelen (57%). Vooral sporters en hoger opgeleiden tonen interesse om de evenementen te volgen. 6 procent van de volwassen Nederlanders is van plan om ten minste één van deze vijf topsportevenementen te bezoeken. Dat zijn ruim 800.000 personen.

Acht op de tien Nederlanders op de hoogte van Tour de France
Bijna negen op de tien volwassen Nederlanders zijn op de hoogte van ten minste één van de vijf topsportevenementen. Vooral de Tour de France is bekend (79%), gevolgd door de Olympische en Paralympische Spelen (75%). 55-plussers zijn vaker bekend met de evenementen dan jongere leeftijdsgroepen. Bij Wimbledon is dit verschil het grootst.

Onderzoek op basis van Nationaal Sportonderzoek
Voor dit onderzoek hebben we in april 2024 data verzameld onder 2.005 Nederlanders van 16 t/m 79 jaar via het Nationaal Sportonderzoek (NSO). Het NSO wordt op initiatief van het Mulier Instituut online uitgevoerd bij een bevolkingspanel van onderzoeksbureau Ipsos.

Literatuurverwijzing: Heijnen, E., & Hover, P. (2024). Belangstelling voor sportzomer 2024: bekendheid en volgintentie internationale topsportevenementen, factsheet 2024/39. Utrecht: Mulier Instituut.

Omschrijving