Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Zwemles voor kinderen met een beperking in Amsterdam (2023)

onderzoek naar vraag en aanbod

Ouders van kinderen met een beperking in Amsterdam vinden het lastig om passend zwemlesaanbod te vinden. Ook lopen ze tegen hoge kosten en lange wachtlijsten aan. En ze noemen te veel prikkels in het zwembad en instructeurs die niet goed weten hoe ze met de beperking van hun kind om moeten gaan als belemmeringen. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut voor de gemeente Amsterdam.

De onderzoekers bekeken of vraag en aanbod van zwemles en zwemdiplomatrajecten voor kinderen met een beperking (5-18 jaar) op elkaar aansluiten. Daarbij keken ze vooral naar de toegankelijkheid van het aanbod: het kunnen meedoen met zwemlessen.

Kleine groepen maken aanbod duur
Zwemlesaanbieders zien de wachtlijsten – anders dan ouders – niet als knelpunt. Zij noemen de kosten de grootste belemmering. Hoewel niet alle kosten inzichtelijk zijn, zijn er grote verschillen in kosten voor het badwater. Doordat kinderen met een beperking vaak beter leren zwemmen in kleine groepen, valt het aanbod duur uit.

Vijf gemeenten met verschillende focus
In de vijf andere gemeenten waar navraag naar is gedaan, is de aanpak om zwemlessen voor kinderen met een beperking te organiseren heel divers. De focus ligt overal ergens anders: op het schoolzwemmen, het gemeentelijke aanbod of de exploitanten.

Allemaal tevreden, overal knelpunten
Hoewel de vijf andere gemeenten tevreden zijn over hun aanpak, hebben ze ook allemaal knelpunten die vergelijkbaar zijn met die in Amsterdam. Ook zij ervaren wachtlijsten, hoge kosten en een gebrek aan badwater en (opgeleide) instructeurs, én geven aan dat ze kinderen met een beperking en hun ouders niet altijd naar wens bereiken.

Zes aanbevelingen
De aanbevelingen uit het rapport zijn:

  1. Maak voor ouders een overzicht met informatie over aangepaste zwemles in de gemeente, bijvoorbeeld op de website van de gemeente.
  2. Zorg voor een contactpersoon in de gemeente die ouders helpt met het regelen van zwemles.
  3. Zorg voor opleiding/bijscholing van instructeurs gericht op lesgeven aan kinderen met uiteenlopende beperkingen.
  4. Zorg voor registratie van zwemdiploma’s van kinderen met een beperking.
  5. Zet meer in op schoolzwemmen voor kinderen in het speciaal onderwijs, gericht op leren zwemmen (en het behalen van diploma’s).
  6. Zorg dat de kosten van zwemles voor kinderen met een beperking voor ouders beter te dragen zijn en dat ze een contactpersoon voor ondersteuning (blijven) hebben.
Literatuurverwijzing: Meijde, L. van der, Gutter, K., & Stuij, M. (2023). Zwemles voor kinderen met een beperking in Amsterdam: onderzoek naar vraag en aanbod. Utrecht: Mulier Instituut.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier instituut BIEB-1067 Wordt niet uitgeleend

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving