Sportief spelen in de gymles, hoe doen we dat
methode voor sociale en regulerende vaardigheden in de gymles
Het geven van een gymles, het gaat gepaard met veel verantwoordelijkheden. In eerste instantie word je aangewezen als dé persoon om motorische vaardigheden aan te leren. Een grote uitdaging als alles in groepsverband gebeurt. Alleen op motorische vaardigheden focussen kan dus niet. Juist de sociale vaardigheden van leerlingen zijn onmisbaar. Niet voor niks dat dit is opgenomen in de kerndoelen van het bewegingsonderwijs bewegingsonderwijs – Kerndoelen 58, n.d.). We hebben verwachtingen van hoe leerlingen met elkaar omgaan, maar dit kan niet als vanzelfsprekend worden gezien.
fairplay, sociale vaardigheden, reguleren, methode, reguleren
Literatuurverwijzing: Damgrave, T., Geugten-Adema, J. van der, Plaggenborg, M., & Welker, L. (2024, juni). Sportief spelen in de gymles, hoe doen we dat: methode voor sociale en regulerende vaardigheden in de gymles. LO Magazine 112 (pp. B57 - B58)