Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (3)

matchen: een richtlijn en praktisch handvat

In het eerste deel van dit artikel hebben we een methodische benadering uiteengezet voor het onderzoeken van het bewegingsgedrag bij kinderen met ADHD en ASS. Hierin stonden drie essentiële vragen centraal: ‘Wat observeer ik?’, ‘Hoe interpreteer ik mijn observaties?’ en ‘Welke stappen ga ik vervolgens zetten?’. Het OPA-model, dat zich focust op de Omgeving, de Persoon en de Activiteit, vormt de basis van deze methodiek. Met behulp van diverse casestudies werd de noodzaak van een op maat gemaakte strategie benadrukt. In het tweede deel hebben we ons gericht op het concept van gedragsprofilering waarbij gedrag systematisch in kaart wordt gebracht. Na een grondige analyse en gedetailleerde casestudies hebben we belicht hoe dit profileringsproces in zijn werk gaat. Hierbij leunden we op de B-SMECS classificatie met het oogmerk om een doelmatige en toekomstgerichte benadering van bewegingsgedrag te ontwikkelen. Nu, in dit derde en laatste deel, zullen we de theoretische inzichten en de gebruikte gedragsclassificatie concretiseren tot bruikbare tools en richtlijnen voor de dagelijkse praktijk.

matchen, CLA-model, ADHD/ASS, inclusieve aanpak

Literatuurverwijzing: Bergstra, M., & Groot, T. de (2024, maart). Kinderen met bewegingsuitdagingen ontstaan door ADHD en ASS (3): matchen: een richtlijn en praktisch handvat. LO Magazine 112 (pp. B52 - B54)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine