Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Percepties van middelbare scholieren over bewegen op het schoolplein

Tijdens schooltijd is er naast de gymles steeds meer aandacht voor bewegen en sport op andere momenten. Op middelbare scholen zijn initiatieven voor bewegen gedurende de dag echter nog vrij beperkt. Bewegen op het schoolplein is daar een voorbeeld van. Ideeën  hiervoor lopen stevig achter in vergelijking tot wat er gebeurt in het basisonderwijs. Een mogelijke reden is dat er relatief weinig bekend is over wat leerlingen in het vo zelf vinden van bewegen buiten de LO-lessen. Welke betekenis geven zij aan pauzes en de mogelijkheid die ze krijgen om te bewegen op het schoolplein? Waarom en wanneer willen leerlingen wel  of niet bewegen op het schoolplein? Wat kunnen we leren van deze perspectieven om meer bewegen in het voortgezet onderwijs betekenisvol te organiseren? In dit artikel worden deze vragen beantwoord op basis van praktijkgericht onderzoek in het kader van afronding van een masteropleiding.

dynamische schooldag, voortgezet onderwijs, pauzesport, schoolplein

Literatuurverwijzing: Koekoek, J., & Mulder, J. (2024, maart). Percepties van middelbare scholieren over bewegen op het schoolplein. LO Magazine 112 (pp. 08 - 11)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine