Samen bewegen regelen in de praktijk (2)
regeltaak herstellen bij pilonmikspel
Het boek ‘Samen bewegen regelen’ (SBR) is uit. In magazine LO 9 (2023) is hierover een recensie en een artikel (assisteren als coach bij dansje maken) verschenen. In het boek wordt uitvoerig beschreven hoe we leerlingen in het primair onderwijs regeltaken kunnen laten uitvoeren en ontwikkelen. Het is een belangrijke aanvulling op het Basisdocument bewegingsonderwijs waar al reguleringsdoelen worden beschreven. In het bewegingsonderwijs wordt uitgegaan van drie doeldomeinen; Bewegen verbeteren, Bewegen waarderen en Bewegen regelen. In SBR wordt het doeldomein Bewegen regelen verder systematisch uitgewerkt. In een artikelenserie willen we hier in dit magazine aandacht aan schenken. In een vorig artikel (LO 9, 2023) hebben we het voorbeeld laten zien van de regelrol coachen binnen het regelthema ‘assisteren’, met als bewegingsactiviteit B&M. In dit artikel volgt het voorbeeld van de regeltaak ‘herstellen’ bij het pilonmikspel.
samen bewegen regelen, coachrol