Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegingsonderwijs en de drie doeldomeinen (1)

Auteur(s): Ger van Mossel

In de wereld van het bewegingsonderwijs spelen de doeldomeinen kwalificatie, socialisatie en subjectificatie een rol voor het verduidelijken van het belang van bewegen. Deze termen, geïntroduceerd door Gert Biesta in 2015, vormen een oriëntatie op curriculumontwikkeling en de herziening van kerndoelen en eindtermen. In LO Magazine 8 2023 stond een interview met Gert Biesta. In dit eerste vervolgartikel onderzoeken we hoe deze doeldomeinen van invloed zijn op het bewegingsonderwijs  en wat dit betekent voor leerinhouden, leerdoelen en bewegingsonderwijsleersituaties (BOLS). Voetballen wordt steeds als voorbeeldactiviteit  gebruikt. In het tweede vervolgartikel wordt de bijdrage van bewegingsonderwijs aan het schoolbrede thema ‘burgerschap’ besproken.

bewegingsonderwijs, doeldomeinen, kwalificatie, socialisatie, subjectificatie

Literatuurverwijzing: Mossel, G. van (2024, januari). Bewegingsonderwijs en de drie doeldomeinen (1). LO Magazine 112 (pp. B56 - B58)

Omschrijving

  • Jaar:
    2024
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine