Beweeggedrag van kinderen op de basisischool
hoe ervaren kinderen en ouders feedback op beweeggedrag?
Steeds meer kinderen bewegen te weinig, terwijl bewegen juist zo belangrijk is om gezond op te groeien. Het geven van gerichte feedback op het beweeggedrag kan bewustwording bij kinderen en hun ouders stimuleren, wat kan leiden tot positieve veranderingen. We hebben onderzoek gedaan naar het gebruik van een beweegportfolio waarin op een kindvriendelijke manier feedback wordt gegeven op het beweeggedrag van kinderen. In dit artikel presenteren we hoe een groep kinderen (8-12 jaar) scoort op aspecten als ervaren competentie, motoriek, fitheid en fysieke activiteit. Vervolgens beschrijven we hoe kinderen en ouders feedback op deze aspecten via een beweegportfolio ervaren en welke verwachtingen zij hebben over hoe het beweegportfolio (in de toekomst) kan bijdragen aan gezond(er) beweeggedrag. Tot slot bespreken we welke rol de school volgens ouders en leerkrachten kan spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl en worden alternatieve mogelijkheden besproken die, naast het beweegportfolio, kunnen bijdragen aan gezondheid op school.
beweeggedrag, leefstijl, bewegingsonderwijs, feedback, gymrapport