Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Relatie voor prestatie (3)

Auteur(s): Jennifer Nuij

In het eerste artikel is met behulp van een metafoor, een stoplicht, op vereenvoudigde manier uitgelegd hoe je aan een kind kunt herkennen of het goed gereguleerd is. De  polyvagaaltheorie, ook wel de wetenschap van veiligheid, stond in het tweede artikel centraal omdat het prachtige handvatten biedt voor pedagogische interventies in het onderwijs. Welk deel van het autonome zenuwstelsel van het kind actief is, bepaalt immers het gedrag én de leeropbrengst van het kind. In dit derde artikel staat dan ook co-regulatie centraal: De vaardigheid waarbij je als volwassenen je gedrag afstemt op dat van de ander om de fysiologische staat, zoals activatie van de stressrespons, te kunnen helpen reguleren.

signaalgedrag, zelfregulatie, coregulatie, chillzone

Literatuurverwijzing: Nuij, J (2023, december). Relatie voor prestatie (3). LO Magazine 111 (pp. B48 - B53)

Omschrijving

  • Jaar:
    2023
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine