Relatie voor presentatie (2)
eerst de veiligheidsgradatie; het polyvagale perspectief
In het vorige artikel is met behulp van een metafoor, een stoplicht, op vereenvoudigde manier uitgelegd hoe je aan een kind kunt herkennen of het goed met hem of haar gaat en of het zenuwstelsel van een kind overweldigd is, waardoor het niet meer effectief kan reageren. Het werken met het stoplicht maakt het makkelijker herkenbaar om, zonder al te veel theorie, te ‘zien’ wat er gebeurt. In dit artikel wordt de theorie achter het stoplicht, de polyvagaaltheorie, uitgelegd. Wanneer je deze kennis begrijpt, bij jezelf en je leerlingen gaat herkennen én je in staat bent deze te vertalen naar de klas dan zal er een wereld voor je opengaan.
polyvagaaltheorie, relatie voor prestatie, zelfregulatie, co-regulatie
Literatuurverwijzing: Nuij, J (2023, november). Relatie voor presentatie (2): eerst de veiligheidsgradatie; het polyvagale perspectief. LO Magazine 111 (pp. B56 - B61)