Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Bewegen als doel én bewegen als middel!

Auteur(s): Gertjan van Dokkum

Van tijd tot tijd wordt er binnen de lichamelijke opvoeding eenzelfde discussie steeds weer opnieuw gevoerd; gaat de lichamelijke opvoeding nu over het beter leren bewegen of is het bewegen een moderne variant op de levertraan en daarmee goed voor alles wat we onze kinderen toewensen: fitheid, gezondheid, sociaal handig gedrag, zelfvertrouwen en het ontwikkelen van een unieke beweegidentiteit. Het lijkt inderdaad ook een lastige vraag: bewegen als doel of bewegen als middel? Maar het is een onzinnige vraag en berust mijns inziens op iets wat we in de filosofie een categoriefout noemen; Bewegen is namelijk iets dat je doet, niet iets dat je hebt of in kunt zetten. Het maakt de doel/middelvraag overbodig,
bewegen in de gymles bedient beide heren immers gewoon tegelijkertijd.

Literatuurverwijzing: Dokkum, G. van (2020, juli). Bewegen als doel én bewegen als middel!. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 12 - 16)

Omschrijving

  • Jaar:
    2020
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    Lichamelijke Opvoeding