‘Hoog, hoger, hoogst!’ – Stimuleren van kinderen tot risicovol buitenspelen
een onderzoek naar het tot stand komen van risicovolle spelkeuzes tijdens vrij buitenspel en het stimuleren daartoe middels een nudge-interventie in Lunetten-Zuid
Dit onderzoek streeft er naar om meer te begrijpen hoe, waar, waarmee en waarom kinderen risicovol spelen, wanneer zij vrij buitenspelen door de wijk. Door erachter te komen op welke manier kinderen risicovolle spelkeuzes maken op wijkniveau kan daarvanuit begrepen worden waar kinderen behoefte aan hebben. Vervolgens kan daar -door instanties zoals de gemeente- adequaat op gereageerd worden door de wijk naar behoeven risicovoller in te richten en te optimaliseren; in de hoop dat risicovolle spelkeuzes zo meer tot stand komen en kinderen meer gemotiveerd raken om buiten te spelen en te bewegen. Het stimuleren van kinderen tot buitenspelen -en specifiek risicovol spelen- blijkt immers essentieel te zijn en maakt dit onderzoek maatschappelijk relevant.
Het doel van dit onderzoek is om op kwalitatieve wijze meer inzicht te verkrijgen in hoe kinderen risicovolle spelkeuzes maken tijdens vrij buitenspelen in de wijk en in hoeverre deze vorm van buitenspelen gestimuleerd kan worden door de nudge-interventie ‘functioneel design’ in Lunetten-Zuid. De vraag ‘Op welke manier kiezen kinderen in Lunetten-Zuid voor risicovol spelen gedurende vrij buitenspelen en in hoeverre kan het plaatsen van een nudge-interventie (op basis van functioneel design) dienen als stimulans voor deze keuze?’ staat dan ook binnen dit onderzoek centraal.
Daarbij wordt met kinderen in dit onderzoek de doelgroep tussen de 6 en 12 jaar bedoeld, omdat dit de leeftijdsgroep is die de vrijheid heeft om zonder toezicht buiten te spelen op buurtniveau (Gemeente Utrecht, 2021b) en zij in staat zijn zelfstandig na te denken en zich te uiten zonder hulp van anderen (Ekawati, 2015). Risicovol spelen wordt overigens in beleidstermen eerder avontuurlijk spelen genoemd, omdat dat minder vragen en discussie teweegbrengt bij betrokkenen (Gesprek B. Rijpkema, 2022). In dit onderzoek wordt avontuurlijk- en risicovol spelen als dezelfde spelvorm gezien, maar wordt risicovol spelen als terminologie aangehouden. Door middel van deze casestudie poogt dit onderzoek kennis bij te dragen aan het grotere maatschappelijke vraagstuk en de onderzoeksvelden ‘risicovolle spelkeuzes op wijkniveau’ en ‘stimuleren tot risicovolle spelkeuzes middels nudging’.