Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Groepsdynamica in de klas

het leren hanteren van groepsdynamica; een noodzakelijk kwaad of een bewuste daad?

Auteur(s): Maarten Massink

In de lessen LO leren we leerlingen beter omgaan met elkaar, specifiek in bewegingssituaties. Daar zijn gedragsaspecten, fair play en veiligheid (fysiek en sociaal) direct merkbaar. Bij LO spelen groepsdynamische processen op een directe manier een rol in vergelijking met de theorielessen. Bij LO is er veel zichtbaar en hoorbaar. Hoe wordt dit ervaren door LO-docenten? Als iets onvermijdelijks waar je liever niet teveel tijd aan besteedt? Of is groepsdynamica een instrument dat je bewust hanteert om leerlingen beter te laten samenwerken en deelnemen aan bewegingssituaties? Met een beknopte vragenlijst is een rondje gemaakt bij LO-docenten op vo-scholen in Almere. Hun bevindingen zijn in dit artikel weergegeven. Hier volgen de conclusies en een bloemlezing (in de kaders) van de  reacties van negen verschillende middelbare scholen.

groepsdynamische processen

Literatuurverwijzing: Massink, M. (2023, mei). Groepsdynamica in de klas: het leren hanteren van groepsdynamica; een noodzakelijk kwaad of een bewuste daad?. LO Magazine 111 (pp. 22- 25)

Omschrijving

  • Jaar:
    2023
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine