Bewegingsonderwijs: een doelbewuste praktijk (2)
deelnemen aan de beweeg- en sportcultuur
Dit is het tweede artikel van een drieluik over doelstellingen van het vak bewegingsonderwijs en effecten ervan op de praktijk. De artikelenreeks beschrijft een vakopvatting waarin beter leren bewegen de kern vormt. Daarbij wordt een aantal actuele ontwikkelingen binnen de vakwereld gepositioneerd. De reeks neemt de vakdoelstelling uit het beroepsprofiel van de leraar LO als anker. “Het vakgebied lichamelijke opvoeding heeft als doel dat leerlingen beter leren bewegen vanuit een pedagogisch perspectief. Ze moeten meervoudig bekwaam én enthousiast worden om nu en later deel te nemen aan de beweeg- en sportcultuur” (Bax, et al., 2017).
doelen, bewegingsondwijs, pedagogiek, didactiek
Literatuurverwijzing: Palen, H. van der (2020, september). Bewegingsonderwijs: een doelbewuste praktijk (2): deelnemen aan de beweeg- en sportcultuur. Lichamelijke Opvoeding 108 (pp. 40 - 44)