Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Het rapport op de basisischool komt er weer aan!

de kracht van het zelfevaluatierapport

Veel basisscholen werken nog steeds met een schoolrapport waarop voor gym inzet, toestellen en spel staan die met een bolletje ingevuld moeten worden op zwak, voldoende, ruim voldoende en goed. Vaak is dit een heel willekeurig en uit de lucht gegrepen manier van beoordelen dat geen recht doet aan het leervermogen van de leerlingen. Waarom krijgt de ene leerling een voldoende en de andere leerling een goed voor de inzet? Wat zegt het over het leervermogen van de leerling en wat doen we vervolgens met deze beoordeling? De leerlingen weten ook niet waar ze op beoordeeld worden. Binnen onze school zijn we op zoek naar een alternatieve manier van rapporteren die meer recht doet aan onze visie op het vak.

gymrapport, rapportage, zelfrapport

Literatuurverwijzing: Visser, C., & Zwartjes, M. (2023, april). Het rapport op de basisischool komt er weer aan!: de kracht van het zelfevaluatierapport. LO Magazine 111

Omschrijving

  • Jaar:
    2023
  • Plaats:
    Zeist
  • Uitgever(s):
    KVLO
  • Mediumsoort:
    Artikel in vaktijdschrift
  • Tijdschrift:
    LO Magazine