De invloed van migratieachtergrond en diversiteit in de klas
op de 'fundamental movement skills' (FMS)
Nederlanders met een migratieachtergrond blijken een minder goed beweeggedrag te hebben dan autochtone Nederlanders. Het is echter nog onbekend in hoeverre dit geldt voor kinderen. Etnische diversiteit in de klas blijkt daarnaast van invloed te zijn op cognitieve leerprestaties zoals taal en rekenen. Onbekend is in hoeverre dit ook geldt voor beweegvaardigheid. Migratieachtergrond en etnische samenstelling van de klas blijken van grote invloed te zijn op de beweegvaardigheid, ook wel functional movement skills (FMS) genoemd, van basisschoolkinderen. Dit zet aan tot nadenken hoe het beweegonderwijs aangeboden moet worden.
onderzoek, diversiteit
Literatuurverwijzing: Bekhuis, H., Celaire, K., & Platvoet, S. (2021, februari). De invloed van migratieachtergrond en diversiteit in de klas: op de 'fundamental movement skills' (FMS). Lichamelijke Opvoeding 109 (pp. 41 - 43)