Autonomie-ondersteunend lesgeven in het basisonderwijs
Hoe kunnen vakleerkrachten in het basisonderwijs hun leerlingen leren om zelfstandig te werken? Een interessante vraag, want om het principe van zelfstandig werken in het
bewegingsonderwijs goed voor elkaar te krijgen is vaak een flinke dosis inzet en ondersteuning nodig. Misschien zelfs een methodische aanpak. Binnen het netwerk van vakleerkrachten BO (Stichting AWBR) in Amsterdam West wordt sinds enkele jaren gewerkt volgens het principe van ‘autonomie- ondersteunend lesgeven’. Om meer inzicht te krijgen in deze ontwikkeling is onderzocht wat leerlingen vinden van deze manier van werken in de gymles. In dit artikel geven we een eerste indruk van de resultaten. Uit dit praktijkonderzoek blijkt dat leerlingen niet altijd in zijn voor het nemen van zelfstandige beslissingen op basis van zelfregulerende processen zoals het zelf kiezen van bewegingsactiviteiten of op specifieke momenten feedback vragen aan de docent.
autonomie-ondersteunend lesgeven, zelfregulatie, basisonderwijs, bewegen regelen