Sportlidmaatschappen en -abonnementen
opzeggingen, opzegredenen en nieuwe lidmaatschappen en abonnementen, factsheet 2022/25
Tussen mei 2021 en mei 2022 is in 25 procent van de Nederlandse huishoudens minstens één nieuw sportlidmaatschap en/of -abonnement afgesloten. In 17 procent van de huishoudens werd er in die periode minstens één opgezegd. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut.
Nieuwe lidmaatschappen en abonnementen vaker afgesloten in huishoudens met bovenmodaal inkomen
In 32 procent van de huishoudens met een bovenmodaal inkomen is tussen mei 2021 en mei 2022 minstens één nieuw sportlidmaatschap of -abonnement afgesloten. In huishoudens met een benedenmodaal inkomen is dat aandeel 17 procent.
Lidmaatschap sportvereniging te duur of niet meer leuk
Een belangrijke reden om een lidmaatschap van een sportvereniging op te zeggen is dat de financiële situatie in het huishouden het niet toeliet (24%). Een andere belangrijke reden is dat mensen de sport niet meer als ‘leuk’ ervaarden (ook 24%).
Sportabonnement te duur of te weinig te gebruiken
De financiële situatie in het huishouden is ook de belangrijkste reden om het lidmaatschap van een andere (commerciële) sportaanbieder te beëindigen (21%). Andere motieven zijn dat het lidmaatschap duurder is geworden (19%) en dat mensen er vanwege coronamaatregelen weinig gebruik van konden maken (17%).
Nationaal SportOnderzoek mei/juni 2022
De resultaten zijn gebaseerd op data van het Nationaal SportOnderzoek van mei/juni 2022 van het Mulier Instituut. Via het panel van Ipsos is een representatieve groep van 1.501 Nederlanders van 16-79 jaar ondervraagd.