What moves us?
fostering the capability for lifelong physical activity by developing agency in students in secondary pre-vocational education schools in the Netherlands
Onderzoek naar hoe scholen een sleutelrol kunnen spelen in het ontwikkelen van de capability van VMBO leerlingen om hun leven lang fysiek actief te blijven.
Het onderzoek start vanuit de aanname dat om leerlingen in staat te stellen hun handelingsvermogen te ontwikkelen om een leven lang fysiek actief te blijven, het van belang is
- hen te leren reflecteren op de betekenis van hun beweegervaringen in het licht van hun realistische mogelijkheden en eigen doelen
- hen actief te betrekken bij het vormgeven van het beweegaanbod
- hen te ondersteunen bij het maken van de vertaalslag van deze activiteiten naar andere contexten van hun dagelijks leven.
In vier studies is dit idee verder uitgewerkt. De bevindingen leiden tot de conclusie dat om bij hun leerlingen de capability tot een leven lang bewegen te stimuleren scholen in hun pedagogische benadering fundamentele aandacht besteden aan:
- Het luisteren naar de perspectieven van leerlingen op beweegactiviteiten en hen in het vormgeven daarvan betrekken;
- Het faciliteren dat leerlingen reflecteren op deze beweegervaringen om te ontdekken wat ze betekenisvol maken in relatie tot hun aspiraties;
- Het ondersteunen van leerlingen bij het maken van de vertaling van de beweegervaringen op school, naar andere contexten van het dagelijks leven buiten school.
Deze componenten vragen van scholen dat zij actief werken aan een pedagogisch klimaat en een schoolcultuur waarin het handelingsvermogen van de leerling meer centraal komt te staan.
Fysieke exemplaren |
||
Organisatie | Plaatsingskenmerk | Status |
---|---|---|
Mulier Instituut | GEZO-0144 | Beschikbaar |
Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:
Mulier Instituuttel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl