Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Virtual community building in de georganiseerde sport

gebruik van sociaalnetwerksites en de uitwerking op het clubgevoel van leden van sportverenigingen

Sportverenigingen in Nederland dragen bij aan een gezonde leefstijl, sociale cohesie en inclusieve sportdeelname. Ondanks dat de sportparticipatie toeneemt, hebben de clubs het moeilijk om hun ledental op peil te houden. Diverse ontwikkelingen spelen daarbij een rol.

Dit proefschrift richt zich op twee maatschappelijke ontwikkelingen, ‘individualisering’ en ‘digitalisering’. In zeven studies wordt antwoord gegeven op twee onderzoeksvragen:

  1. Hoe het clubgevoel van leden van sportvereniging kan worden geconceptualiseerd in termen van definitie, voorspellers en opbrengsten en
  2. Hoe sociaalnetwerksites van sportverenigingen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van het clubgevoel van leden?

Die studies vormen samen een multimethode onderzoek. Resultaten laten zien dat clubgevoel verwijst naar de gevoelsband van leden met hun club op basis van participatie, relevantie en de sociale wereld van de club. Clubgevoel hangt samen met bindingsaspecten zoals de intentie om je in te zetten voor de club en te blijven.

Sociaalnetwerksites van sportverenigingen kunnen helpen om dit clubgevoel te ontwikkelen, bij voorkeur door de kanalen in te zetten voor informatie en interactie over de club, de sport en de leden. De online kanalen vormen samen de virtuele community van de vereniging die, afhankelijk van de aanpak door de club en de leden, verschillende verschijningvormen kan hebben.

Met hun virtuele community bieden sportverenigingen, naast de accommodatie, ook een ónline ontmoetingsplek voor sport en andere activiteiten waarmee ze het clubgevoel onder hun leden kunnen bevorderen.

203 Met dit proefschrift geeft de auteur inzichten voor de ontwikkeling van virtuele community’s voor verenigingen, professionals en geïnteresseerden in de georganiseerde sport.

De promotie vond plaats op 21 december 2021 bij Tilburg University.

Literatuurverwijzing: Kuijsters-Timmers, N. (2021). Virtual community building in de georganiseerde sport: gebruik van sociaalnetwerksites en de uitwerking op het clubgevoel van leden van sportverenigingen. Tilburg: Fontys.

Fysieke exemplaren

Organisatie Plaatsingskenmerk Status
Mulier Instituut SPVERE-0024 Beschikbaar

Publicaties worden niet uitgeleend aan externen. Inzage op verzoek:

Mulier Instituut
tel: 030-7210220
e-mail: info@mulierinstituut.nl

Omschrijving