The exercise intention behavior gap
lowering the barriers through interaction design research
Meer en meer mensen hebben positieve intenties om fysiek actief te zijn. Dit zien we met name in de toegenomen populariteit van recreatieve sporten zoals hardlopen. Ondanks deze groeiende populariteit, blijft het voor veel mensen, en met name vrouwen, een grote uitdaging om deze intenties om te zetten in sportgedrag. Dit wordt ook wel de intentie-gedrag kloof genoemd. Deze kloof wordt beïnvloed door barrières en facilitators, die worden ervaren tussen het maken van de intentie en de training sessie. Om dit te adresseren, is er een grote groei van producten en diensten die mensen ondersteunt en motiveert om te gaan sporten. De vraag is echter, of deze producten bijdragen aan het verlagen van barrières die vóór de training sessie plaatsvinden. In dit proefschrift zullen we de volgende onderzoeksvraag behandelen:
“Hoe kunnen we door middel van ontwerpen, barrières die worden ervaren door vrouwen als onderdeel van de sport intentie-gedrag kloof, onderzoeken en beïnvloeden?”
In dit proefschrift focussen we op recreatieve sporten in het algemeen, maar vaak in de hardloopcontext, aangezien dit een van de populairste en meest laagdrempelige sporten is.