Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal?
‘Beter leren bewegen’ is het motto van de KVLO. Dat roept natuurlijk de vraag op wat beter bewegen is. In de gymles wordt door vakleerkrachten steeds vaker gemeten om de motoriek van hun leerlingen in beeld te brengen. Met de resultaten kan een gymleraar nagaan of de leerlingen inderdaad ‘beter’ bewegen. Daarnaast leveren metingen over motoriek ook een maat op over de moeilijkheidsgraad van de les. Daarmee kan de leraar dan de les beter laten aansluiten op het vaardigheidsniveau van zijn leerlingen. Op de ALO in Amsterdam is het leren meten van motoriek dan ook een belangrijk vak in het curriculum. Bij dit vak leren toekomstige vakleerkrachten op welke manier zij kunnen meten en hoe resultaten kunnen worden benut in de lesvoorbereiding.
Literatuurverwijzing: Wolven, I., Kamps, J., & Mauw, S. (2018, juli). Hoe creëer je een veilige testomgeving in de gymzaal?.