Gemeenschappelijke werkzame elementen [WE] van sport- en beweeginterventies voor 0-4 jarigen in de kinderopvang
Kennis over de gemeenschappelijke werkzame elementen van sport- en beweeginterventies voor 0-4 jarigen in de kinderopvang kan positief bijdragen aan het ontwikkelen en aanpassen van erkende sport- en beweeg interventies voor 0-4 jarigen in de kinderopvang. Het hoofddoel van dit onderzoek kan daarom als volgt geformuleerd worden:
“Praktijk professionals ondersteunen door het inzichtelijk maken van Werkzame Elementen van sport- en beweeginterventies voor 0-4 jarigen in de kinderopvang”.
De bijbehorende hoofdvragen voor dit onderzoek zijn als volgt:
- Wat zijn de gemeenschappelijke werkzame elementen van sport- en beweeginterventies voor 0-4 jarigen in de kinderopvang?
- Wat zijn toegepaste strategieën die praktijk professionals kunnen toepassen om in te zetten op werkzame elementen om beweging te stimuleren bij 0-4 jarigen in de kinderopvang?
Om antwoord te kunnen geven op deze hoofdvraag zullen de volgende sub-vragen worden beantwoord:
- Wat zijn werkzame elementen van sport- en beweeginterventies gericht op beweegstimulering van 0-4 jarigen in de kinderopvang volgens wetenschappelijke literatuur?
- Wat zijn werkzame elementen van sport- en beweeginterventies gericht op beweegstimulering van 0-4 jarigen in de kinderopvang volgens erkende sport- en beweeginterventies?
- Hoe wordt er ingezet op werkzame elementen (strategieën) door sport- en beweeginterventies uit zowel de wetenschappelijke literatuur als werkbladen van erkende sport- en beweeginterventies?
- Hoe scoren pedagogisch medewerkers praktische tips vertaald vanuit de strategieën per werkzaam element op basis van wat werkt in de praktijk?
Dit onderzoek is gedaan als afstudeeropdracht bij Kenniscentrum Sport voor de Master Communication, Health & Life Sciences aan Wageningen University.