Effect van watervrij maken en leren zwemmen zonder drijfmiddelen voor leerlingen met een beperking
Bij een mytylschool is gekoppeld aan een zes weken durende interventie onderzoek verricht. De belangrijkste resultaten:
- Kinderen met een minder zware lichamelijke beperking boeken vooruitgang als drijfmiddelen actief worden afgebouwd. Zij vinden het in het begin spannend maar kunnen zich vrijer en meer zelfredzaam gaan voelen.
- Het afbouwen van drijfmiddelen is niet bevorderlijk voor kinderen met een zwaardere lichamelijke beperking. De vaardigheid gaat niet vooruit en de kinderen voelden zich minder veilig en zelfstandig dan met drijfmiddelen.
- Er moet per kind gekeken worden naar wat de mogelijkheden zijn van het kind. Zelfs voor kinderen met een vergelijkbare beperking kan het voor het ene kind wel werken om met minder drijfmiddelen te werken en voor het andere kind niet.
- Bij het verminderen of weglaten van drijfmiddelen is meer hulp van begeleiders/docenten nodig. Ondanks dat het weglaten van drijfmiddelen meer leerresultaat tot gevolg kan hebben mag dit niet ten koste gaan van de veiligheid.
- Spelenderwijs lesgeven en het zorgen voor succeservaringen zijn voor deze doelgroep extra belangrijk. De docent kan extra succes boeken door de lessen meer spelenderwijs in te richten.
Literatuurverwijzing: Bebelaar, L., Nolles, J., & Lemstra, A. (2018). Effect van watervrij maken en leren zwemmen zonder drijfmiddelen voor leerlingen met een beperking. Groningen: Hanzehogeschool Groningen.