Pedagogische interactie tijdens het Zwem-ABC
hoe ervaren zwemonderwijzers de pedagogische interactie van het zwemonderwijs?
In opdracht van het Nationaal Platform Zwembaden | NRZ is in dit onderzoek geprobeerd om inzicht te verkrijgen in de ervaringen van zwemonderwijzers voor wat betreft de pedagogische interactie tijdens het Zwem-ABC. Met deze informatie kan het Zwem-ABC en de opleiding tot zwemonderwijzer eventueel worden verbeterd ten behoeve van het kind. In het onderzoek worden de interactiekenmerken sensitieve responsiviteit, structureren en grenzen stellen, respect voor de autonomie van het kind, de ontwikkelingsstimulering van het kind, praten en uitleg geven en het begeleiden van interacties tussen kinderen bekeken. Voor het onderzoek zijn interviews met zwemonderwijzers gehouden over hun ervaringen met het geven van zwemles.
Literatuurverwijzing: Dijken, N., Lieverse, S., Meijdenberg, C. van den, & Nevels, M. (2016). Pedagogische interactie tijdens het Zwem-ABC: hoe ervaren zwemonderwijzers de pedagogische interactie van het zwemonderwijs?.