De mensen van de Vierdaagse
Met jaarlijks tegen de één miljoen bezoekers behoort De Vierdaagse van Nijmegen jaar in jaar uit tot de allergrootste sportevenementen van Nederland. Het is ook een van de oudste evenementen van het land. In 2016 vond de honderdste editie plaats. De Vierdaagse is een particulier initiatief, dat vorm krijgt in een nauwe samenwerking tussen de stichting DE VIERDAAGSE, de KWBN (Koninklijke Wandelbond Nederland), alsmede een grote schare aan vrijwilligers. Verder is de gemeente Nijmegen uiteraard betrokken bij het evenement, alsmede meerdere sponsoren en andere partners. In deze publicatie staan ‘de mensen van de Vierdaagse’ centraal. Voorjaar 2017 zijn de ruim 350 Vierdaagse-vrijwilligers gevraagd om een korte vragenlijst in te vullen. 252 van hen waren hiertoe bereid. De Vierdaagse doet niet alleen de deelnemers en de toeschouwers veel, maar ook de vrijwilligers die de Vierdaagse mogelijk maken. Een gemiddelde van 9,8 Vierdaagsen, de 72 procent die nog nooit heeft overwogen om te stoppen, de 95 procent die zich verbonden voelt met de Vierdaagse, de positieve bewoordingen waarmee men zich over de Vierdaagse uitlaat: het zijn tekenen dat de Vierdaagse zich bij de vrijwilligers heeft genesteld en deel is geworden van wie ze zijn. Drie zaken zijn daarin belangrijk: de sociale contacten die men opbouwt, de kans om van betekenis te zijn voor anderen, en de tevredenheid als het evenement goed is verlopen.