Het effect van sportsponsoring via sociale netwerk sites op de reputatie van organisaties
Het is niet eerder onderzocht wat het effect is van sportsponsoring via sociale netwerk sites op de reputatie van organisaties. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat sportsponsoring ervoor zorgt dat de reputatie van de organisatie onder haar eigen bestaande klanten verbetert, maar onder klanten van een andere bank niet. De reputatie onder niet-klanten verbetert wanneer aan niet-klanten content met een algemeen thema wordt gepresenteerd. Ook bestaat er een verschil in het effect van sportsponsoring op mannen en vrouwen. Hoewel de reputatie van de bank onder vrouwen gemiddeld hoger is dan onder mannen, is de reputatie na het zien van sportsponsoring content onder mannen hoger dan onder vrouwen. De verschillen tussen mannen en vrouwen en tussen klanten en niet-klanten zijn te verklaren aan de hand van de social identity theory. Het verschil tussen mannen en vrouwen wordt verklaard door de mate van identificatie met de gesponsorde sport of het evenement. Het verschil tussen klanten en niet-klanten wordt verklaard door de mate van identificatie met de organisatie. Het is voor organisaties dus van belang om te weten waarmee het publiek zich identificeert. Om reputatieverbetering te optimaliseren moeten organisaties dus kennis hebben over het publiek.