Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Wie de boot mist, gaat op zoek naar de brug

bijsturing in schoolsucces via sport en creatieve activiteiten

Auteur(s): James Janse

De onderzoeksvraag die in deze scriptie centraal staat, luidt als volgt: Is het mogelijk om voor het onderwijs relevante vaardigheden, kennis en houdingen via een alternatieve route dan de normale verwerving aan te bieden en op die manier het onderwijssucces van jongeren te verhogen? Vanuit deze hoofdvraag zijn enkele deelvragen geformuleerd:

  1. Wat is volgens de mensen die met jongeren werken de achtergrond van onderpresteren in het onderwijs en herkennen zij in deze problemen een gebrek aan educatie tools? Zo ja, welke vaardigheden, kennis en houdingen zijn belangrijk en welke rol spelen ze?
  2. Hoe en waar worden educatie tools volgens de mensen die met jongeren werken normaliter ontwikkeld?
  3. Welke inhoud en kenmerken moet een programma hebben om educatie tools te ontwikkelen en onderpresteren in het onderwijs aan te pakken?
Literatuurverwijzing: Janse, J. (2012). Wie de boot mist, gaat op zoek naar de brug: bijsturing in schoolsucces via sport en creatieve activiteiten. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving