Spring naar content
Terug naar de kennisbank

Sportsponsoring en tennis

een onderzoek naar het rendement van sportsponsoring voor tennisbond en tennisvereniging

Auteur(s): Ewout Hinnen

Deze Master thesis onderzoekt het rendement van sportsponsoring in tennis in Nederland. Voor zowel de sponsors van de tennisbond KNLTB als van tennisvereniging TV de Boekhorst wordt onderzocht wat de sponsoring (door middel van exposure) oplevert op het gebied van awareness, imago en sales. De resultaten laten zien dat sponsors die meer exposure krijgen, ook een betere awareness, imago en sales hebben. Betrokkenheid bij tennis wordt in dit onderzoek verdeeld in ‘actieve betrokkenheid’ (actieve tennissers) en ‘passieve betrokkenheid’ (volgers van tennis). Met name passieve betrokkenheid blijkt een sterke invloed te hebben op de drie effecten. Verder toont dit onderzoek aan dat een hogere awareness van de sponsors niet altijd direct leidt tot meer sales, maar wel tot een beter imago. Een beter imago heeft wel weer een positieve invloed op de sales. Bij alle relaties wordt er een vergelijking gemaakt tussen sponsors van de KNLTB en van TV de Boekhorst, waaruit blijkt dat sponsors van de vereniging positievere resultaten halen. De uitkomsten zijn voor de sponsors van de KNLTB niet erg positief. Zo heeft de sponsoring van ex-hoofdsponsor Reaal nauwelijks tot iets geleid. 

Literatuurverwijzing: Hinnen, E. (2012). Sportsponsoring en tennis: een onderzoek naar het rendement van sportsponsoring voor tennisbond en tennisvereniging. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam.

Omschrijving